Case X-Factor UK. Zijn toch wel interessante cijfers en een mooi voorbeeld waar goede Content tot kan leiden

 

Bij toeval las ik vorige week een bericht dat de huidige X-Factor serie (UK) in de buurt gaat komen van 1 miljoen fans op Facebook.

Aanleiding om eens wat dieper in de cijfers te duiken en proberen het grote geheel wat in kaart te brengen.

Laten we even wat zaken op een rijtje zetten.

De X-factor UK is halverwege het 6e seizoen. Een talentshow die wordt uitgezonden door ITV in de UK en TV3 in Ierland.

Geproduceerd door talkbackTHAMES (Fremantle Media) en de productiemaatschappij van Simon Cowell: SYCOtv.

Het is de grootste talentenshow van Europa met vorig jaar 182.000 audities.

Het gemiddelde aantal kijkers naar de live uitzending is ongeveer 14 miljoen. Dat komt overeen met een marktaandeel van 50% op zaterdagavond. Niet verkeerd als je kijkt naar de heftige concurrentie (BBC 1 en 2 en Channel Five). So far nothing new, buiten het feit dat iedere netmanager en programma baas zal dromen van deze marktaandelen.

Maar dan komt de kijker om de hoek en zien we dat een verhaal, goed verteld, kijkers schijnbaar iets geeft om op te kauwen.

We signaleren een duidelijke behoefte om de content te herbeleven op YouTube, Fan te worden van het programma op Facebook en bij gebrek aan een actief officieel twitteraccount zelf maar aan de slag te gaan met Microblogging.

 

Dat kan leiden tot interessante getallen. Kijk eens naar de volgende cijfers:

 

Fans Official X-Factor Facebook page: 850.000

Fans Official X-Factor Kandidaten page: Van 209.000 Lloyd Daniels tot 17.000 (John and Edward).

Naast de Offical sites zijn er talloze pages opgericht door Fans. Een van de grootste is de Fansite van The Twins met de originele titel: “I Bet i can find a million people who want The Twins out of the X-factor”. Deze fansite heeft inmiddels 310.000 Fans.

Aantal videoviews op YouTube Official X-Factor channel: 107.000.000 met als topper de auditie van Danyl Johnson met ruim 9,5 mio views http://www.youtube.com/user/TheXFactorUK#p/u/0/mzj9z8QDTfU. Los van de miljoenen en miljoenen views die gemaakt zijn op door de fans geplaatste video’s. Video’s die we vroeger User Generated Content zouden noemen maar dat begrip is intussen van het speelveld verdwenen.

Twitter blijft nog onontdekt terrein. Het door de site Lov Celebs gemaakte onofficiële twitteraccount heeft 11.290 followers terwijl het officiële X-factoraccount http://twitter.com/ITV_X_Factor slechts 3 tweets heeft geplaatst en 65 followers heeft.

 

Ondanks het feit dat wij in Nederland de serie niet live kunnen volgen is er toch voldoende exposure. Van Nujij.nl tot Dumpert.nl alwaar de teller voor de video van Danyl Johnson al op 175.000 views staat. Lekker geript en voorzien van een Geen Stijl logo.

De sponsor van X-factor is TalkTalk, een broadbandprovider (ISP) in de UK. TalkTalk heeft een marktaandeel van 25% in de UK markt en is de grootste consumentenaanbieder na British Telecom.

Wat TalkTalk heel erg goed begrepen heeft is dat zij als sponsor de content van de X-factor moeten gebruiken om de kijkers te activeren en op basis daarvan een dialoog met ze aan te gaan. Het is de experience en niet de Branding die hier centraal moet staan.

Op de website http://xfactor.talktalk.co.uk  kunnen de kijkers zelf deelnemen aan hun eigen X-factor experience. De TalkTalk Brightdance! Met een lampje of je mobiele telefoon kan je met je webcam een video opnemen. De applicatie geeft in de uiteindelijke opname een mooi creatief effect. Het downloaden van de site duurt even maar is het wachten wel waard. Iedere week worden er winnaars gekozen die in een break van de liveuitzending van de X-factor worden uitgezonden. Ligt erg voor de hand maar wel vreselijk relevant. Helaas is het niet gelukt om de effecten van deze activering te vertalen naar bezoekers op de site omdat alleen de algemene TalkTalk cijfers te achterhalen zijn.

 

Kortom, een mooi voorbeeld van een hoe een goed format veel kijkers kan trekken. Kijkers die diezelfde content delen en vermenigvuldigen. Content die weer discussies tot gevolg heeft. Content die aanleiding is om te endorsen door Fan te worden. Content die connecties en een dialoog kan opstarten voor een merk. Bovenstaande komt in de buurt van een model dat ik al vele malen heb besproken tijdens presentaties in het land en wat mij betreft nog steeds de basis is van een goede Branded Entertainment strategie.

 

Image001

 

 

Bronnen:

         http://en.wikipedia.org/wiki/The_X_Factor_(UK)

         http://www.guardian.co.uk/media/2009/nov/02/the-x-factor-tv-ratings

         http://www.youtube.com/user/TheXFactorUK#p/u/167/ZSssZJEzz1I

         http://twitter.com/search/users?q=xfactor&category=people&source=users

 

Advertisements

2 thoughts on “Case X-Factor UK. Zijn toch wel interessante cijfers en een mooi voorbeeld waar goede Content tot kan leiden

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s