APP, A Personal Position

Image

De APP (of applicatie) is met 9 miljard downloads en 400.000 varianten een ongekend succes. Niet alleen heeft de APP door zijn eenvoud en opzet informatie makkelijker bereikbaar gemaakt het is ook nog eens een zeer interessante inkomstenbron voor Apple en bij succes voor de makers. Maar er is nog een andere reden waarom de APP wel eens belangrijker zou kunnen worden dan we nu denken.
Kijken we naar de inspanningen van de gemiddelde marketeer dan is een van de uiteindelijke doelen een preferred position op te bouwen in de hoofden van de consument. De black box waar tal van redenen een rol spelen en waar menig boek over geschreven is. Een proces dat anno 2011 steeds meer aandacht krijgt vanwege de vele toepassingen en mogelijkheden die het Sociale Web met zich meebrengt.
Maar laten we eens naar de tastbare en meetbare kant van deze preferred position kijken.
De APP en de mobiele telefoon.

Een van de kenmerken van de mobiele telefoon is dat dat apparaat bijna nooit meer dan 1 meter van ons vandaan is. Of hij zit in je binnenzak, in je tas of in je broekzak. Ligt op tafel maar vaak binnen handbereik.
Producten en diensten zijn vaak verder weg. Sterker nog, vaak zijn ze in geen velden of wegen te bekennen en moet je dus daadwerkelijk op zoek.
Het kan ook zijn dat je ze toevallig tegenkomt via een belerende campagne of dat iemand in je netwerk je attent maakt op het bestaan van dit product of dienst.

Een APP geeft marketeers de mogelijk om de fysieke positie van hun product of dienst te veranderen. Van een vaste bepaalde plaats (winkel, gebouw of apparaat) naar een positie die bijna niet dichterbij de consument kan komen. Een plaats op het mobiele toestel dat immers nooit meer dan 1 meter uit de buurt is.
Neem de APP van UPC. UPC geeft klanten de mogelijkheid om via een APP, waar je ook bent, programma’s op te nemen met je DVR. Dit impliceert dat UPC de sprong heeft gemaakt van een gebouw, een factuur in de kast en een apparaat in de huiskamer naar een positie waar ze 24 uur per dag, 7 dagen in de week in een straal van 1 meter bereikbaar zijn. Kan je fysiek dichter in de buurt van het hart van de consument komen?
Andere voorbeelden in dit kader zijn de ABNAMRO met de Saldo APP, Albert Heijn met Appie, H&M met de online store enz.
Maar voor zeer veel merken liggen hier nog extreme kansen. Denk eens aan Lease Maatschappijen en gereden zakelijke en privé kilometers, Apothekers en Medicijnen, Fastmovers met relevante informatie en ga zo maar door.

De preferred Position is een persoonlijke keuze. Dus als een consument de organisatie een plekje op zijn mobiele telefoon heeft gegeven dan heb je een megasprong gemaakt. Dan ben je in ieder geval fysiek dichterbij dan ooit hiervoor met de mogelijkheid om deze band verder uit te bouwen. Los nog van de sharing mogelijkheden die deze consumenten weer voor je kunnen doen.
Zie een APP dus niet alleen als een leuk speeltje voor het mobile device, zie een APP ook als een Very Personal Position.

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s