Nieuws van de week. 25 september 2016

Het was de week van Prinsjesdag. De miljoenennota en de Algemene Politieke Beschouwingen. Veel retoriek en weinig vernieuwende inzichten. En als ze er al kwamen werden ze direct naar het land der fabelen verwezen. En dat terwijl we niet kunnen ontkennen dat er toch ook behoorlijk wat issues op ons af komen. Dan maar weer snel over tot de orde van de dag met de wekelijkse update met nieuws en feitjes over van alles en nog wat. Vast excuses voor de lengte deze keer maar ik kon het niet laten ze toch allemaal even te bespreken. Geniet, lees en kijk naar wat er deze week allemaal weer is langsgekomen! En nog een felicitatie voor alle geslaagden van de SRM opleiding Strategisch Communicatiemanagement die deze week hun diploma hebben ontvangen! Cheers!

#1 Kijktip! We beginnen dit weekend met een kijktip. Morgenavond (Zondagavond 25 september) 21.10, NPO 2 Tegenlicht. What makes you click! Welke vernuftige slimmigheden en andere digitale wetmatigheden maken dat wij onze digitale winkelwagen zo vol mogelijk gooien? Of zo lang mogelijk op een website verblijven? Of op een bepaalde kandidaat stemmen? http://www.vpro.nl/programmas/tegenlicht/kijk/afleveringen/2016-2017/what-makes-you-click.html

#2 Mevo. Met de komst van steeds meer video is er ook een behoefte aan nieuwe camera’s die live uitzendingen spannender maken. Dat is het mooie aan Mevo. Mevo is één camera maar geeft je de mogelijkheden om met behulp van je smartphone tijdens de opname (en dus ook tijdens het live uitzenden) te switchen tussen verschillende cameraposities. Ziet er echt professioneel uit. En dat maar voor $ 400,- . Koopje!  https://getmevo.com

#3 Het Basisinkomen. Iedereen die wel eens een les van mij heeft gehad kent inmiddels dit onderwerp. Op de site van de correspondent hebben ze nu een mooie themapagina gemaakt met allerlei topics in relatie tot dit onderwerp. En voor wie niet wil lezen moet zeker even naar het 2 minuten durende verhaaltje van Rutger Bregman kijken. Geeft een mooi en snel inzicht in de huidige stand van zaken. https://decorrespondent.nl/10065/basisinkomen-de-utopie-van-gratis-geld-in-13-vragen-en-antwoorden/386948925-21f59b22 Niet alleen was het deze week een onderwerp tijdens de Algemene Beschouwingen, vandaag stond er een artikel in het FD over het mogelijke basisinkomen in de US. Er schijnt zich zelfs een groeiende meerderheid af te tekenen bij de republikeinen. En dat alles door Bernie Sanders! https://fd.nl/morgen/1168393/staan-de-republikeinen-open-voor-het-basisinkomen

#4 Singularity. Nog zo’n razend spannend onderwerp. Singularity. Op 12 en 13 september jl was er weer de jaarlijkse Singularity University bijeenkomst in Nederland. Erwin Blom (o.a. van FastMovingTargets) was daarbij aanwezig, deed verslag en gaf zijn mening. Is Singularity te dromerig of zijn er ook daadwerkelijk aanleidingen om het fenomeen Singularity toch te omarmen. Lees zijn verhaal en kies de video’s die je het meeste aanspreken. http://fastmovingtargets.nl/2016/09/14/met-een-mooi-voorbeeld-alle-cynisme-techno-optimisme-weg/

#5 Sacred Economics. Deze video is al weer vier jaar oud. Maar de 10 minuten die het kost om dit te bekijken zijn zeer wel besteed.  Charles Eisenstein is de auteur van het boek Sacred Economics. Het verhaal, alsmede de onderbouwing, komen in ieder geval bij mij “hard” binnen. Misschien is sacred economics wel een ander woord voor de betekenis economie zoals we die steeds vaker naar boven horen komen. Het is natuurlijk een ideale situatie maar zonder nieuwe inzichten gaat het nooit lukken. Het vormt in ieder geval een mooi inkijkje in de peer-to-peer economie of de shared economie. Kunnen idealen dan toch ooit werkelijkheid worden? https://www.youtube.com/watch?v=EEZkQv25uEs

#6 Een beetje in lijn met het bovenstaande is er nog een trend waarneembaar. Content, Storytelling, Native advertising, we kennen de begrippen allemaal. Maar nu is er een trend dat steeds meer bedrijven die content gebruiken om niet alleen platvoerse video te produceren maar content met een reden. Een hart. Afgelopen week kwam ik er zomaar drie tegen. De eerste was Johnny Walker. Johnny Walker heeft een project dat ze  Storyline noemen. De eerste resultaten zijn nu zichtbaar. Een door een Syrische filmer gemaakte serie over Lesbos. Het eiland waar vorig jaar duizenden vluchtelingen aan land kwamen. “Ode to Lesvos”. Een serie films die de mensen in het licht zetten die geholpen hebben bij de enorme vluchtelingenstroom van vorig jaar. Meerdere video’s en één samenvattende: https://www.youtube.com/watch?v=INkT00ewy48 Op deze pagina van YouTube kan je ook de andere video’s zien.

Starbucks. Geschreven door de CEO, Howard Schultz zelf! Een serie van 10 films over actuele (politieke) issues. https://upstanders.starbucks.com

Volvo Cars. Human Made Stories. Een serie van 3 films over mensen die dingen anders doen. http://www.volvocars.com/uk/about/humanmade/stories-and-inspiration#

Ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die denken “moet dat nou?”, of denken dat er geen link is tussen de content en de organisatie. Wat is de link tussen Johnny Walker en Lesbos? Ik heb daar zelf ook nog geen helder antwoord op maar deze ontwikkeling gaat wel een kant op die wat mij betreft er een in de goede richting is.

#7 Daydream. Naast Facebook houdt ook Google zich bezig met Virtual Reality. Daydream is een nieuw project van Google dat ze later dit jaar gaan lanceren. Er is alvast een site waar je meer informatie kunt vinden over dit project maar minstens zo interessant zijn de andere toepassingen die er al zijn. VR voor in de klas en VR als middel om de wereld te ontdekken. Heerlijk om even rond te kijken of om jezelf aan te melden voor de volgende ontwikkelingen. https://vr.google.com/daydream/

#8 Nog een handige tool van Google. Google Trips. Voor wie wel eens op reis gaat een supereenvoudige app (iOS en Android, downloaden onderaan de pagina) die alle elementen van reizen, plannen, boeken, routes enz inzichtelijk en eenvoudig maakt. https://googleblog.blogspot.nl/2016/09/see-more-plan-less-try-google-trips.html

#9 Pablo. Foto’s met lichtbanen. Iedereen kent ze wel. Van die mooie foto’s met van die dikke strepen licht die je alleen kunt krijgen als je de camera lang “open” laat staan. Dat hoeft nu niet meer want er een is een nieuwe App die dat voor je doet. Pablo. Nu reeds voor de iPhone en later dit jaar voor de Samsung en andere android toestellen. http://hipablo.com

#10 Allo. Allo is de deze week door Google geïntroduceerde smart messenger app. Naast WhatsApp, Messenger, Snapchat en iMessage begeeft nu ook Google zich in dit marktsegment. Om maar aan te geven wat het belang van messenger apps is. We zullen steeds meer alles wat we doen binnen deze apps gaan doen. Niet alleen chatten maar ook bestellen, ontdekken, ervaren en beleven. Alleen dit is al een reden om je op de hoogte te houden van deze ontwikkelingen. Kijk even naar de video op deze pagina en dan heb je meteen een idee van de wijze waarop met name jongeren anno 2016 communiceren. https://allo.google.com

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s