Nieuws van de week. 12 november 2016

Trump komt aan in het witte huis en Sinterklaas in Nederland. Beide aankomsten zijn inmiddels aanleiding voor heftige discussies. In ieder geval geven ze aanleiding om nog eens goed te kijken naar wat er speelt in de samenleving. Het gedrag en de percepties van sommige doelgroepen hebben in ieder geval impact op de rol van communicatie in 2016. Maar ondanks alles is er dan gelukkig altijd weer de met van alles over van alles weekupdate!

#1 Trump. We kunnen er natuurlijk niet omheen. Er bleef de hele week een uitspraak van Marc Lammers (voormalig hockeycoach) in mijn hoofd hangen die ooit schreef: “Iedereen wist dat het niet kon, tot er iemand kwam die dat niet wist”. Als het stof van deze verrassing is neergedaald kunnen we weer rustig kijken naar de oorzaken. We zullen nog een periode van uitgebreide analyses gaan meemaken. Maar één wil ik jullie niet onthouden en dat is de nog vaak miskende kracht van Social Media. De algoritmen van diverse platformen, zoals bijvoorbeeld Facebook, zorgen voor een selectieve kijk op het nieuws. Aangezien deze platformen voor steeds meer mensen hun toegang tot het “nieuws” is heeft het algoritme van Facebook wel degelijk impact. Immers je ziet alleen maar berichten waarvan het Facebook algoritme “denkt” dat ze jou als kijker interesseren. Berichten die passen bij jouw nieuwsbehoefte. Dit veroorzaakt een bepaalde mismatch met de realiteit en zorgt voor een beperkt zicht (en wellicht meningsvorming) over de werkelijkheid. Iets dat we met het oog op de toekomst zullen moeten meewegen in onze communicatiestrategie. Lees bijvoorbeeld dit verhaal op Adage.com:  http://adage.com/article/digital/facebook-twitter-played-a-major-part-trump-s-win/306699/ Uit alle content die ik de afgelopen week heb gelezen om meer inzicht te krijgen in de achterliggende beweegredenen sprong er één verhaal uit. Het verhaal van Naomi Klein (auteur van het boek No Logo) in de The Guardian. Een verhaal dat wat mij betreft precies de kern van het probleem aanwijst en tegelijkertijd ook nog een positieve boodschap heeft. https://www.theguardian.com/commentisfree/2016/nov/09/rise-of-the-davos-class-sealed-americas-fate?CMP=share_btn_fb Om vervolgens een laatste stap te maken naar de toekomst. De verkiezingen van 2020. Die gaan er volgende Peter Diamandis (singularity University) geheel anders uitzien. Gebruikmakend van alle data en Artificial Intelligence die we dan tot onze beschikking hebben. Lees hier zijn voorspelling: http://singularityhub.com/2016/11/07/5-big-tech-trends-that-will-make-this-election-look-tame/ en wil je vast een beeld krijgen van de mogelijkheden bekijk dan deze video van de researchers van Stanford University: Real-time Face Capture and Reenactment met een gewone webcam. Oftewel, we kunnen iemand straks in real-time iets laten zeggen zonder dat ze dat gezegd hebben. En dat gekoppeld aan de macht van de sociale netwerken waarin factfinding minder belangrijk is geworden kunnen we nog wat gaan meemaken! https://www.youtube.com/watch?v=ohmajJTcpNk

#2 Moley. De eerste robot kok. Het lijkt science fiction maar is het niet. In 2017 komt Moley op de markt. Ze hebben de kookkunsten van de winnaar van het BBC programma Masterchef gebruikt en vastgelegd op video. Deze skills vormen de basis voor Moley omgeheel volgens de menselijke vaardigheden gerechten klaar te maken. Deze gerechten kan je halen uit een soort van iTunes database en via je mobiele telefoon doorgeven aan je keuken. Dan staat alles klaar als je thuis komt. Kijk maar eens naar de video op deze homepage. (tip Steven van Belleghem) http://www.moley.com

#3 Hometalk. Een van de meest succesvolle start-ups is het DIY platform Hometalk. DIY staat voor Do It Yourself. Hometalk heeft miljoenen bezoekers per maand en nu al meer dan 100.000 user generated video’s met door gebruikers bedachte toepassingen om alles rond en in het huis en tuin zelf leuker en mooier te maken. Vaak op basis van slimme en originele toepassingen. Een prachtig voorbeeld van de manier waarop mensen kennis met elkaar kunnen delen en goede ideeën kunnen laten verspreiden. Kijk maar eens naar deze video die al 55 miljoen keer bekeken is: https://www.facebook.com/Hometalk/videos/1568299619854255/De site van Hometalk: http://www.hometalk.com

#4 Internal Branding. Marketingcommunicatie en communicatie is vaak gericht op de buitenwereld. Dat is de main focus. Maar ook de wereld binnen de muren van een organisatie zijn belangrijk. Misschien wel steeds belangrijker. De medewerkers zijn immers de primaire ambassadeurs van de organisatie. Hoe dan om te gaan met Internal Branding? Boeken, opleidingen en adviseurs zijn er in overvloed. Maar mocht je daarvoor geen tijd hebben dan is hier een handig ebook van #GoTotalBranding. Drs Peter Pot heeft er een niet te groot maar handig document voor gemaakt dat je hier kunt downloaden: http://gototalbranding.nl/wp-content/uploads/2012/05/Go-Total-Branding-Zijn-wat-je-bent.pdf

#5 Pageflow. Vorige week beschreven we al de techniek om de website in te zetten als storytellingtool met het Van Gogh museum als voorbeeld. Peter van Apeldoorn attendeerde mij op de mogelijkheden van Pageflow. En die zijn werkelijk indrukwekkend. Een storytelling software tool ontwikkeld door de Duitse WDR. Het idee was om een tool te ontwikkelen om op een eenvoudige wijze multimediaverhalen te kunnen maken. Een tool die tekst, audio, afbeeldingen en video combineert in één middel.  Hier een voorbeeld van hoe Peter en zijn bureau Leene Communicatie deze tool heeft gebruikt voor de Nuon Solar Challenge. http://leenecommunicatie.pageflow.io/nuna-in-zuid-afrika#65187

En wil je zien wat Pageflow zelf kan moet je hier zijn: http://pageflow.io/en/

#6 Roundabout. Er is social media en er is een website. Veel van de content die door derden wordt geschreven op Social Media is niet zichtbaar op de website. Dat is jammer want vaak zijn dat de beste aanbevelingen die je kunt krijgen. Meningen van derden over jouw organisatie, product of merk. Met een mooi woord noemen we dat Social Depth. Bedrijven als Whole Foods en CitizinM gebruiken dat al in een optimale vorm. Maar vaak is dat lastig omdat het CMS van de website dit niet toelaat. Daarvoor is er nu een nieuwe tool in de vorm van Roundabout Social. Deze tool maakt de wereld van Social Media zichtbaar op je website. Zeer interessant! Kijk voor een gratis trial op de website van Roundabout. https://roundabout.social

#7 Qanda. De naam zegt het al. Qanda is Q and A, of Q&A. Dat kennen wij wel toch. Er is nu een app om deze Q&A techniek wereldwijd te gebruiken op ieder platform doormiddel van video. Vraag alles aan iedereen en ontvang een menselijk verhaal. Wat de vraag ook is.De insight van Qanda spreekt mij erg aan. “Everybody has a story,you just have to ask”. Kijk voor meer info: http://qanda.co

#8 Smarp. Interne communicatie. We bespraken hierboven al de Internal Branding. Maar interne communicatie is minstens zo belangrijk. Content wint aan belang als het makkelijk gedeeld kan worden binnen de organisatie. Smarp is een App die dat heel eenvoudig kan doen. Smarp brengt het bedrijfsnieuws en bedrijfscontent naar de vingertippen van de medewerkers. Het houdt ze up-to-date, zorgt voor engagement en geeft ze de mogelijkheid om informatie te delen met hun eigen sociale netwerken. Smarp zou weleens een aardige manier kunnen zijn om de betrokkenheid van de medewerkers te verhogen.  http://www.smarp.com

#9 Lifetracker. Artificial Intelligence en het leven. Hoe kan je beter je persoonlijke doelstelling realiseren, whatever die doelstelling ook is. Daarvoor heb je controle nodig over je tijd en je agenda. Lifetracker leert op basis van je gedrag. Eerst lijkt het een agenda maar naarmate er meer informatie beschikbaar is geeft de tool je steeds beter advies over wanneer wat te doen. Het gaat om het doel nietwaar? Dus wie weet kan Lifetracker je daar een beetje bij helpen. https://lifetracker.io

#10 Tips. Dit weeknieuws is van alles over van alles. Dat maakt het lekker ongestructureerd. En hopelijk ook verrassend. Mocht je nu zelf (net als Peter hierboven) een interessante tool, een goed bericht, een mooi verhaal hebben gezien in de afgelopen week dan kan je dat natuurlijk altijd delen door even een mail te sturen naar gert@branded-entertainment.nl Dan neem ik het mee in het weekbericht van de volgende week. Overigens zijn alle weekberichten ook te volgen via mijn website voor het geval je op een andere manier toegang wil hebben tot de content. www.branded-entertainment.nl

Tot zover, tot volgende week!

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s