Nieuws van de week.19 november 2016

Nep nieuws op Social Media, de ontdekking van de ontevreden burgers, de voorzichtige stijging van de rente, uitstel van de DBA wet voor de ZZP’er of gewoon even lekker het vliegtuig pakken naar Malaga. In al deze drukte is er dan altijd weer de voor alles over van alles update met humor, intelligence, oude foto’s en mooie verhalen.

#1 Unsubscribe. Laten we deze week maar weer eens beginnen met humor en indirect een aardige spiegel. James Veitch, een Britse comedian en schrijver, is een grappige verteller en ergens ook een disrupter. Hij maakt er een uitdaging van om mailtjes die wij dagelijks ontvangen aan een nader onderzoek te onderwerpen. Zo ook dit verhaal over een supermarktketen die het nodig vindt om berichten te mailen over een aanstaande opening van een nieuwe vestiging.  James probeert zich uit te schrijven uit deze mailinglijst maar dat lukt niet echt. Kijk wat voor een gevolg dit heeft. En probeer dan meteen even met een schuin oog te kijken naar mailtjes die wij zelf versturen… http://www.ted.com/talks/james_veitch_the_agony_of_trying_to_unsubscribe?

#2 Quick. Draw. Een heerlijke bezigheid voor de zondagmiddag. Een AI (artificial intelligence) test van Google. Je krijgt in 6 opeenvolgende schermen één woord en 20 seconden om een tekening te maken van dit woord. Tijdens het maken van je tekening begint een stem voorwerpen te benoemen van wat het systeem denkt dat jij aan het tekenen bent. En dat lukt soms verbluffend goed. Aan het einde zie je de resultaten en ook meteen de afbeeldingen (van anderen) waarmee jouw tekening wordt vergeleken. Erg knap gedaan en meteen weer een aardige update over de huidige status van AI. https://quickdraw.withgoogle.com/#

#3 Trendwatching. We naderen alweer het eind van het jaar. De tijd voor de rijtjes, lijstjes en de trends. Het Engelse bedrijf Trendwatching is een van de meest toonaangevende instituten die zich hiermee bezighouden. Zij maken jaarlijks een dik boekwerk met daarin de Trends voor het volgend jaar. Zo is er sinds deze week ook weer de uitgave voor 2017. Echter de toegang tot hun database inclusief het rapport begint met een abonnement van € 159 p/mnd. Gelukkig delen ze ook nog informatie. Want de belangrijkste vijf trends voor 2017 vind je via de onderstaande link inclusief een mooie toelichting. De trends:

  • Virtual Experience Economy: digital experiences will quickly come to carry a status-weight equal to ‘real’ experiences, if not become more sought-after and priced.
  • Worlds Apart: purposeful brands will find renewed opportunities in helping people understand their changing relationship to home – be that their nation, city or neighborhood.
  • Incognito Individuals: 2017 will see opportunities for brands, products and services that enable INCOGNITO INDIVIDUALS to be free.
  • Capacity Capture: finding and unlocking exciting new sources of value, or finding creative new ways to eliminate any wasted resource.
  • Big Brother Brands: the relentless desire for (what would have only recently been) magical levels of personalized service will meet new intelligent technologies and lead to a new generation of BIG BROTHER BRANDS.

Gelukkig sluiten ze iedere trend af met een stukje “Your response” met andere woorden; wat kan jij nu doen op basis van deze trend.http://trendwatching.com/trends/5-trends-for-2017/

#4 De inspirerende 40. Een mooi document dat handelt over de meest inspirerende organisaties in Nederland. Lang ging business over het verdienen van geld. Soms in een kwetsbare balans tussen zo min mogelijk geven om zoveel mogelijk te krijgen. Dat kan inventief zijn, maar is meestal niet inspirerend. Niet voor medewerkers en ook niet voor klanten.

De Inspirerende 40 leert ons dat organisaties eigenlijk niets anders zijn dan groepen van mensen die samen iets willen bereiken. Gedeelde ambitie, herkenbare waarden en relevante impact brengen mensen in beweging. De social enterprises die in 2016 het gezicht van de ranking vormen, zijn hiervoor overtuigend bewijs.

Inspirerende organisaties laten zien: ‘het kan wel’. Ze realiseren het schijnbaar onmogelijke en verenigen ogenschijnlijke tegenstellingen. Op een vaak verrassende, onorthodoxe manier doorbreken ze grenzen en patronen, met groei tot gevolg. Ze inspireren niet alleen, maar raken mensen en brengen markten in beweging. Hier het volledige rapport van deze 40 inspirerende organisaties en hun verhaal.

http://www.synergie.nl/inspirerende40-2016.pdf

#5 Schuldig. Afgelopen maandag begon het Humanistisch Verbond met de documentaireserie “Schuldig”. Een prachtige niet beoordelende weergave van de situatie in een wijk in Amsterdam Noord. Mocht je die gemist hebben dan kan je de eerste aflevering hier terugkijken en volgens mij is dat zeker de moeite waard. http://www.human.nl/speel~VPWON_1250450~het-schuldendorp-schuldig~.html Opvallend is de sponsoring van Delta Lloyd en dan in het bijzonder de Delta Lloyd foundation. Gekoppeld aan een concrete doelstelling, een actieplan om in vijf steden in drie wijken op zoek te gaan naar concrete hulp is een mooie invulling. De koppeling die gemaakt wordt met het programma is consistent uitgevoerd. Zie hier bijvoorbeeld de website van de foundation http://www.deltalloydfoundation.nl

Ik hoop dat ze deze invulling ook doortrekken naar het primaire proces oftewel de verzekerden bij Delta Lloyd zelf. Krijgen die ook ondersteuning als ze even de premie niet kunnen betalen?

#6 Panda. Al dat nieuws en nieuws en nieuws. Hoe kan je dat dan allemaal volgen? Wellicht is Panda hiervoor een oplossing. Panda (editie 5 in Beta) is een webbased tool die je tegelijkertijd meerdere sites laat volgen. Hierdoor hoef je niet al die sites af maar krijg je in een helder overzicht de allerbelangrijkste artikelen. Je meldt je aan met je twitter account. Op basis van je Twitter account maakt Panda al meteen een aantal voorstellen van websites die je later weer kunt aanpassen indien ze niet interessant zijn.

http://usepanda.com/app/#/ wil je meer info over Panda dan moet je hier even kijken http://usepanda.com

#7 Rocketium. We hebben ooit al eens de zeer eenvoudige tool van www.canva.com  besproken die het maken van visuals voor presentaties en social media erg eenvoudig maakt. Nu is er een soortgelijke tool voor video in de vorm van Rocketium.  Met een database aan vrij materiaal en handige tooltjes voor tekst en beeldaanpassingen is een video maken nu een fluitje van een cent.

https://rocketium.com

#8 Foto’s. Wie heeft er niet een doos op zolder staan met al die oude foto’s. En om die nu allemaal in te scannen kost dagen of zelfs weken werk. Daar is nu een oplossing voor met Google foto scanner. Eenvoudig met je mobiele telefoon maak je van al die oude foto’s een nieuw en bovenal digitaal exemplaar. Om ze nooit meer kwijt te raken!

https://blog.google/products/photos/now-your-photos-look-better-ever-even-those-dusty-old-prints/

#9 Type snelheid. Wil je weten hoe snel je kunt typen en hoe je die snelheid kunt verbeteren dan moet je even deze test doen: https://www.livechatinc.com/typing-speed-test/#/

#10 Conscious Capitalism. Dit voorjaar ben ik afgereisd naar Chicago om daar het jaarlijkse congres van Conscious Capitalism bij te wonen. Een “movement” die zich bezighoudt met een andere kijk op kapitalisme. Niet de aandeelhouder staat hier centraal maar de medewerker en de klant. Een “movement” die steeds groter aan worden is en ook in Nederland inmiddels aandacht krijgt door bijvoorbeeld de Tegenlicht uitzending van “Het rendement van Geluk”. Deze week is er een documentaire in première gegaan over Conscious Capitalism.  Een kijkje in de keuken van deze beweging met veel aandacht voor een van de grote trekkers namelijk de Amerikaanse winkelketen Whole Foods. Via de website Curiosity Stream kan je nu deze 29 minuten durende documentaire bekijken. Overigens vind op dit documentaire kanaal nog veel meer mooie video content en omdat de eerste maand gratis is kan je daar in de decembermaand lekker gebruik van maken! https://app.curiositystream.com/video/1748

Tot zover, tot volgende week!

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s