Nieuws van de Week. 28 januari 2017

Wat er allemaal kan gebeuren als je het bonnetje kwijtraakt. Het laat weer zien dat vertrouwen een groot woord. Vertrouwen is niet te kopen maar alleen te verdienen. Juist dat is wel een beetje veelgevraagd in een tijd waarin de wedloop naar de macht volop aan de gang is. Dan kan het niet anders dan dat het weer tijd is voor de “Van Alles over Van Alles” update van deze week. Ook deze keer weer zonder bonnetje.

#1 Introductie van AI. Wil je kunnen meepraten over AI (Artificial Intelligence) dan is hier de oplossing. In 6 minuten ken je de belangrijkste onderdelen en weet je die ook nog te plaatsen. Heerlijk eenvoudig en toegankelijk geschreven. Mooi voorbeeld trouwens van hoe wij dat in (marketing)communicatieland ook zouden kunnen doen. https://snips.ai/content/intro-to-ai/#ai-metrics

#2 Artificial Intelligence powering the Customer Journey.  Geheel in lijn met de verwachtingen voor 2017 is de gedachte dat we een enorme groei gaan zien van AI. Het mediabureau Zenith heeft een aardig document gemaakt dat laat zien wat de invloed is van AI op de Customer Journey. Van het voorspellen van onze behoefte door search, de rol van AI gedreven storytelling en de chat bots. Leuk vergezicht! http://www.zenithmedia.com/wp-content/uploads/2016/12/Zenith_ArtificialIntelligence2017Trends.pdf

#3 Social Media Tools (21) voor slimme marketeers. Er komen natuurlijk vaak van die lijstjes voorbij met allemaal gratis en betaalde tools die inzicht geven in het gebruik van Social Media, het makkelijker maken om te plaatsen (alleen en met teams) en alle randzaken. Dit lijstje bevat echter zeer veel tools waarvan ik nog niet eerder had gehoord en die zo op het eerste gezicht interessant zijn. Onder deze Tools zit Quill Engage, de tool die Google Analytics vertaald naar gewoon eenvoudige taal. Hoe handig is dat! https://www.postplanner.com/blog/21-social-media-tools-for-brainy-marketers/

#4 Webcare. Als enkele jaren onderzoekt Upstream de stand van Webcare in Nederland. Inmiddels is het onderzoeksteam uitgebreid met de HAN (Hogeschool Arnhem Nijmegen) en kunnen we nu de resultaten krijgen van een nog uitgebreider onderzoek. Onder 97 bedrijven en organisaties is gekeken naar werkwijze, inzichten en effecten. De deelnemers geven aan dat het steeds meer een geïntegreerde, doordachte en vooraf beschreven wijze van digitaal klantcontact is geworden. Het is nog steeds de mens die veelal webcare doet echter steeds meer organisaties overwegen wel om een bot of systeem voor geautomatiseerde beantwoording te gaan gebruiken. Kijk hier voor de infograhic: http://www.marketingfacts.nl/images/research/Infographic-Stand-van-Webcare-2016.pdf en hier voor het volledige onderzoek: http://www.marketingfacts.nl/images/research/Whitepaper-Stand-van-Webcare-NL-2016.pdf

#5 Wat weet Google van mij? Een interessante vraag. Vond ook Osiris Indriya. Dus ging hij op onderzoek uit en maakte een overzicht wat Google allemaal van ons weet en op welke manier het aan die data komt. Daarnaast heeft hij gekeken naar de manier waarop je die data kunt inzien of kunt verwijderen. Dat laatste is misschien niet zo slim want dan moeten alle tools alles weer opbouwen en heeft dat mogelijk consequenties voor de search resultaten. Hier het onderzoek in tekst: http://mylio.com/true-stories/tech-today/privacy/26-ways-googletracks-the-things-that-make-you-you en hier in een infographic format: http://mylio.com/true-stories/tech-today/privacy/how-google-tracks-you-what-you-can-do

#6 Social Media in Nederland. Net zoals het webcare onderzoek zijn ook de Social Media cijfers van Newcom Research een jaarlijks terugkerend event. Dus welke platformen worden op dit moment gebruikt? En met welke frequentie? Wat zijn de stijgers en dalers? Alles wat je wil weten over Social Media in Nederland vind je hier: http://www.marketingonline.nl/sites/default/files/Newcom_-_Nationale_Social_Media_Onderzoek_2017.pdf

#7 QR code. We kennen deze code allemaal. Het vierkante tweedimensionale kubusje gevuld met vierkantjes die je moet scannen met je mobiele telefoon. De code activeert dan vervolgens een website of een andere actie zoals betalen. In China however is de QR code helemaal “hot” door WeChat. De super App die eigenlijk alle andere App’s (en het internet) vervangt. Hier een al eerder geplaatste video over WeChat:  https://www.youtube.com/watch?v=VAesMQ6VtK8 Maar door dit WeChat staat de QR code weer helemaal op de kaart en is het staat om marktaandeel te winnen van de grootste concurrent in mobiel betalen Alipay. Lees het verhaal in de Wall Street Journal: http://www.wsj.com/articles/how-wechat-founders-obsession-with-qr-codes-reshapes-chinese-internet-1485364619?mod=e2tw

#8 Decorator. Ben je op zoek naar een nieuw interieur dan is er nu een hele leuke app. Decorator. Maak een foto van de ruimte die je wilt aanpakken en vraag “the crowd” om advies. Crowdsourcing voor nieuwe woonideeën dus. En met dezelfde app kan je ook virtuele re-designs maken zodat je meteen ziet hoe een bepaalde kleur verf er in die ruimte uit zou kunnen gaan zien. Voorlopig nog alleen voor de iPhone maar android bezitters kunnen zich op de lijst zetten dus die toepassing komt er vast snel aan. http://decoratorapp.com

#9 Social Media Academy. Leuke nieuwe academy voor Social Media. Meteen op de homepage vind je een balk om je naam in te toetsen en een handig keuzemenu voor een leeslijst. Klik op “lezen” en je krijgt het beste van de Social Media specialisten van vandaag. Kost wel tijd maar levert relevante informatie op.  https://buffer.academy

#10 fullstory. Je moet er wel een beetje technische kennis voor hebben of een paar lieve techneuten die je even kunnen helpen maar dan is fullstory ook wel een interessante tool. Je kunt met fullstory eigenlijk “live” meekijken met de bezoekers op je website en inzicht krijgen waar ze afhaken, welke acties niet werken of gevonden worden en al die andere dingen die van belang zijn. 14 dagen gratis voor het gehele pakket en daarna in de free version met nog voldoende opties. Anders abonnementje nemen! https://www.fullstory.com

Tot zover. Tot volgende week.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s