Nieuws van de Week. 11 februari 2017

Sinds vanmiddag is Prince te beluisteren op Spotify! Dat is goed nieuws voor de liefhebbers. RTL schrapt het verkiezingsdebat met de 4 (oh nee) 5 lijsttrekkers en waar Nederland vanmorgen nog bedekt was met een prachtige witte deken kunnen we woensdag weer van het terras genieten. Dan is het echt wel weer tijd voor de Van Alles over Van Alles update!

#1 Pinterest Lens. Pinterest introduceerde deze week een nieuwe (en interessante feature) namelijk “visual discovery”. Het lijkt een beetje op de app van Shazam die als je een muzieknummer hoort laat zien we de artiest is en hoe het nummer heet. Pinterest lens doet een beetje hetzelfde. In de app van Pinterest zit een functie dat je de lens kunt inschakelen. Je richt de lens op een object (schoenen, tafels, lampen, recepten enz) en je krijgt de resultaten van soortgelijke objecten binnen Pinterest die je dan meteen kunt opslaan. Volgens mij kan dit wel succesvol worden. https://blog.pinterest.com/en/search-outside-box-new-pinterest-visual-discovery-tools

#2 Fact Checker. Onze vrolijke vriend aan de andere kant van de grote plas gebruikt Twitter als een krachtig wapen. Niet alleen verandert hij daarmee het traditionele communicatieproces om via de pers met het grote publiek te praten maar gewoon rechtstreeks. (Gelijk aan Wilders in Nederland) maar daarnaast klopt de informatie niet met de werkelijkheid. Daarom is dit initiatief van The Washington Post wel interessant. Zij hebben een tool gemaakt onder de naam Fact Checker. Je kunt nu alle tweets van Trump controleren op waarheid. In het artikel staan de links naar de tools voor Google Chrome en Firefox. Briljant! https://www.washingtonpost.com/news/the-fix/wp/2016/12/16/now-you-can-fact-check-trumps-tweets-in-the-tweets-themselves/?utm_term=.de4e93f71650

#3 Gappie. Wie had dat gedacht? Nationale Nederlanden, onze oude meester van verzekeringen komt opeens met een vrij revolutionaire toepassing van verzekeringen. Gappie. Real-time verzekeringen met een minimale verzekeringstijd van één uur.  Iets zegt mij dat de combi NN en real-time nog niet helemaal klopt maar het is wel een initiatief dat er mag zijn! https://gappie.com

#4 Images. We weten inmiddels dat beeld een belangrijke communicatiecomponent is. We communiceren uiteindelijk steeds meer in beeldtaal. De vraag is dan of er een handige gids is die je een beetje kunt gebruiken als hulpmiddel voor het inzetten van beeld. En meteen ook nog even aangeeft waarom dat ook nog van invloed is op de zoekresultaten. En zie daar. Hier is de marketing guide voor het selecteren van de beste images voor je content. Handig toch?  http://www.convinceandconvert.com/content-marketing/selecting-the-best-images-for-your-content/

#5 Story Builder. Nog een leuke tool van Google. Story Builder. Hier kan je met behulp van Google docs een tekstvideo maken door een verhaal te schrijven en het te laten vertellen door verschillende karakters. Ook is er een optie om er nog wat toepasselijk geluid onder te zetten. Een aardige manier om voorbereidend werk te doen mocht je ooit een story met dialogen willen voorbereiden. Ook handig voor kinderen op school. Hier een tutorial video: https://www.youtube.com/watch?v=a_NDCNsV1f4 en hier de tool van Google: https://docsstorybuilder.appspot.com

#6 Google Analytics. Je kunt er een hele training voor volgen om te begrijpen waar het bezoek op je website vandaan komt en wat ze op je website doen. Het middel hiervoor is Google Analytics. Maar dat heeft zoveel mogelijkheden en inzichten. Welke zijn nu de belangrijkste en welke zijn “cool” maar eigenlijk niet nodig. Deze blog geeft een prima stappenplan hoe je Google Analytics het beste kunt gebruiken op een manier dat je een antwoord krijgt op de belangrijkste vragen. http://www.sitesell.com/blog/2017/02/google-analytics-reports.html

#7 Lifesaver. In Portugal hebben ze een interessante reddingsboei ontwikkeld. Het is een op afstand bestuurbare boei die met grote snelheid naar een slachtoffer toe kan varen en ditzelfde slachtoffer ook weer terug kan brengen naar de boot. Mooie toepassing van technologie en innovatie. http://www.norasperformance.com

#8 Data visualisatie. In een tijdperk van data en nog meer data en zelfs Big Data ben je natuurlijk altijd op zoek naar een manier om die data te visualiseren. Want we weten dat de helft van ons brein visueel is ingesteld en dat daarom data visualisatie een grote toegevoegde waarde heeft. Er is nu een handig gids waarin alle beschikbare tools zijn gerangschikt naar 21 hoofdcategorieën. Erg handig en vol slimme tips. http://dataviz.tools

#9 12K Index. Heel veel organisaties moeten beslissingen nemen die technische ontwikkelingen betreffen. Wanneer zal Virtual Reality doorbreken? Zal Snapchat groter worden dan Instagram? En hoe doe je dat dan? Welke informatie gebruik je dan. Dan is het tijd voor 12K Index. Deze tool brengt in kaart hoeveel aandacht er aan bepaalde onderwerpen wordt geschonken in de leading tech bladen. Zij vertalen deze aandacht in een Trend Attention Cycle. En dan kan je opeens alle belangrijke ontwikkelingen met elkaar vergelijken zodat je een beter onderbouwde beslissing kunt nemen. De achtergrond van 12K Index lees je hier: https://medium.com/@12KResearch/the-trend-attention-cycle-and-how-it-can-help-evaluate-emerging-technologies-e7b0ee7e9b80#.191gflrcp en de 12K Index meter zelf vind je hier: https://index.12k.co/index/

#10 Appie Today. Met veel bombarie werd op 1 februari de komst van Appie TV aangekondigd. Iets dat qua naam moet lijken op een tv-kanaal maar in de basis een aantal YouTube afspeellijsten zijn van verschillende items. Ik probeer mezelf dan ook de vraag te stellen of we zitten te wachten op nog meer bewegend beeld en vandaar dat we 11 dagen na de start eventjes het net ophalen en kijken wat de laatste stand van zaken is. Na 11 dagen heeft Appie Today 9900 abonnees. Nederland loopt dus nog niet warm voor het tv-kanaal van onze Albert alhoewel Appie het zelf de nieuwe Social Zender noemt. Wordt vervolgd. https://www.ah.nl/appietoday

Tot zover. Tot volgende week.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s