Nieuws van de Week. 26 februari 2017

Terwijl de Prinsen van het Carnaval nog even moeten volhouden zijn een aantal lijsttrekkers begonnen aan hun eerste grote tv-debat in meestal een rode stropdas. Willen vaders meer ouderschapsverlof en is de doellijntechnologie bepalend voor de uitslag van een kraker. En als er dan ook nog code geel op komst is kan het niet anders dan dat het weer tijd is voor de Van Alles over Van Alles weekupdate.

#1 Nike Women Arabic. “What will they say about you?” Dit is een vraag die veel vrouwen uit de Arabische wereld moeten beantwoorden als ze zich bezighouden met activiteiten zoals sporten. Vorige week had Nike al de ere plek met de video over Equality maar deze week verdienen zij hem weer met deze nieuwe beelden. 5 succesvolle Arabische atletes en mensen uit het gewone leven laten zien wat hun passie is. Wat kan communicatie dan een mooi vak zijn.

#2 Facebook. Mark Zuckerberg onthulde op 16 februari onder de titel “ Building a Global Community” een soort van nieuwe missie. 5700 woorden is best veel voor een Facebook post! Toch heeft dit verhaal veel losgemaakt. Wat is het idee? Mark for President? Is het een politiek statement? Klinkt het niet vreemd als je spreekt over één global community? Gelukkig kwam ik deze uitstekende analyse tegen van Ben Thompson.  Zijn verhaal is dat de Internet Revolutie distributie gratis maakte. Als de vraag het aanbod bepaalt, dan is degene die de vragers – de consumenten – kan aanbieden aan de makers, de machtigste. Dus Facebook. Daarom maakt Ben Thompson, één van de grootste fans van Facebook, zich grote zorgen over het manifesto van Zuckerberg. Ambities om de wereld te verbeteren zijn eng bij zo veel macht.

#3 Snapchat. Zoals we allemaal weten gaat Snapchat volgende maand naar de beurs. Voorlopig staat de teller op een waarde van zo’n kleine 18,5 miljard Euro. Dat gaat een flinke inkomensverbetering opleveren voor de 1900 medewerkers. Die worden volgens insiders nu getraind in het omgaan met een volle portemonnee. Maar los hiervan heeft Snap.inc (de moedermaatschappij) een roadshow document opgesteld voor de mogelijke beleggers en investeerders. Waarschijnlijk hebben die namelijk helemaal geen idee waar Snapchat over gaat. Dus in een heerlijk verhaal van 35 minuten leggen de twee oprichters even uit wat Snapchat is, hoe het werkt en waarom het zo goed is. Da’s best handig voor ons toch? De Roadshow!

#4 Steven van Belleghem. Onze vrolijke Belgische professor is druk bezig met de voorbereiding van een nieuw boek. De voorlopige titel is: “Customers the day after tomorrow”. In aanloop naar dit boek zal hij waarschijnlijk diverse optredens doen om vast de inhoud te testen. Een van de eerste optredens onder deze nieuwe werktitel vond plaats in San Francisco. Gelukkig zie ik duidelijke parallellen met mijn eigen visie maar aangezien ik Steven zie als een slimme en zeer betrokken menselijke inspirator deel ik met veel plezier de link naar zijn story. Zeer de moeite waard!

Overigens verzorgt hij op 2 en 3 oktober een speciale sessie voor de SRM. Meer info over deze Masterclass vind je hier

#5 Steps. Een mooie app en een mooi verhaal. Sociale angststoornissen zijn niet fijn. Je voelt je onzeker over jezelf en je bent bang dat mensen je misschien niet aardig zullen vinden. Twee mensen die elkaar niet kenden maar zich wel hierin herkenden overwonnen hun angsten en bouwden aan Steps. Een app met verhaal. Lees hier het verhaal en hier kan je de app downloaden.

#6 Ikea. Onze vrienden in Zweden zijn gelukkig ook bezig met de toekomst en aan het nadenken welke bijdrage zij daarin kunnen spelen. Zo heeft Ikea innovation samen met design lab Space 10 een growroom ontwikkeld. Een zelfbouwpakket waarbij je zelf je eten kunt verbouwen in je eigen huis. Moet je wel een beetje ruimte voor hebben, een rubberen hamer, wat platen multiplex en een laser snijder. Maar dan heb je ook wel wat. Kijk maar hier: en hier kan je de bouwtekening downloaden.

#7 WhatsApp Status. Mocht het gemist hebben deze week…WhatsApp heeft weer een nieuwe functie geïntroduceerd. WhatsApp Status. Hiermee kan je dus 24 uur lang een kijkje geven in je eigen leefomgeving via een afbeelding of een video. Het werkt een beetje als Snapchat Stories. Opnieuw een bewijs dat Facebook met zijn drie troeven probeert alles wat werkt te kopiëren van Snap.Inc. Hier wat voorbeelden en mocht je interesse gewekt zijn dan kan je hier alles vinden wat je moet weten.

#8 Logojoy. Langzaam maar zeker worden alle onderdelen van het vakgebied mogelijk gemaakt door AI (Artificial Intelligence). Nu is het de beurt aan het logo. Iedereen die weleens de ontwikkeling van het ontwerpen van een logo heeft meegemaakt weet hoe ingewikkeld (subjectief) dat is. Maar nu is er de oplossing! Logojoy ontwerpt op basis van AI je logo. Al vanaf 20 dollar.

#9 Perspective. Iedereen snapt dat online een gemakkelijk kanaal is om mensen te beledigen. Maar soms gebeurt dat “beledigen” ook per ongeluk omdat je eigenlijk niet zo heel goed nadenkt over het effect van een opmerking. Jigsaw (een Alphabet company en Alphabet is de moeder company van Google) is een interessant project gestart in samenwerking met Wikipedia en The New York Times. Het gebruikt technologie om online “abuse” tegen te gaan door mensen inzicht te geven van de mogelijke effecten gebaseerd op machine learning. Lees en leer hier meer over dit project.

#10 Heartbeat. De laatste is gewoon lief en leuk omdat de lijst deze week toch al vrij vol zit. Een aardige app die het mogelijk maakt dat je een nummer op Spotify tegelijkertijd met een vriend of vriendin kunt beluisteren. Noem het een Heartbeat!  J

Tot zover. Tot volgende week.

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s