Nieuws van de Week. 18 Maart 2017

Wat een week! De lange arm van Erdogan, het teflonjasje van Rutte, de lentelachjes van Jesse en ontslagtrui van Spekman. Omdat de technologie nooit stopt ook de bevestiging uit SXSW dat AI echt op het punt van doorbreken staat. Binnenkort een special over de nieuwe ontdekkingen van dit festival. Dus wat is er mooier om de week dan weer af te sluiten met de Van Alles over Van Alles update!

#1 The Perspective. Bijzonder mooi initiatief. In tijden van fake news en nieuwsalgoritmen is het lastig om het perspectief te zien. Wat is de andere kant van een verhaal. Mede op basis van dat probleem is er nu The Perspective. Omdat er altijd twee kanten van een verhaal zijn.

#2 Interactieve Jeans. In mijn lessen gebruik ik vaak het voorbeeld van de sprekende jeans. Dat klonk best wel ver in de toekomst maar wat zien we dan nu voorbijkomen op SXSW: Project Jacquard. Kleding met ingewoven connectivity zodat je je kleding kunt gaan gebruiken als een touchscreen. Volgens mij is dit nog maar een voorproefje van wat we straks allemaal nog gaan krijgen als deze ontwikkeling zich door zal zetten. Kijk vooral even naar alle video’s op deze pagina.

#3 Schermklok. Mooie interactieve klok als screensaver.

#4 Visa. Hoe leuk. Contactloos betalen met je zonnebril. Het kan bijna met Visa. Leuke tegenhanger van de Snapchat Spectacles.

#5 Mouse Radar. Rentokil, ja die, heeft een mooie toepassing van het Internet of Things. De muis radar. Als de muis in een mousetrap loopt doorbreekt hij de infrarood lichten. Dat zorgt voor het sluiten van de deurtjes. Vervolgens komt er een kooldioxide gas vrij dat de muis vriendelijk laat omvallen om vervolgens een bericht te sturen naar de centrale dat er een muis gevangen is en moet worden verwijderd!

#6 Diversity. Dit is een mooi voorbeeld waar “het vak” en “the believe” kan samenkomen. Content en storytelling zijn extreem belangrijk om in de toekomst je verhaal te kunnen vertellen. Dat is vaak om een commerciële doelstelling te realiseren. Maar what about the other side? Kan het ook werken voor maatschappelijke issues zoals diversiteit? Tijdens het Festival of Britisch advertising gaan Channel 4, Google, Mars (van de candy bar) en een Acteur (Comedian en Writer) met elkaar in discussie over inclusive advertising en diversity alsmede de rol van storytelling.

#7 Jerry James Stone. Video is de new hero. Maar zeggen we dan allemaal; het moet dan wel kort, beetje Snapchat Stories styled, want anders verliezen we de aandacht van de kijker. Wat blijkt? Niets van dat alles! Live koks kunnen rekenen op urenlange aandacht. De meest succesvolle live streams duurden langer dan een uur! Ook YouTube en Facebook Live Foodvlogger Jerry James Stone stelt dat lange live uitzendingen prima werken. TasteMade (https://www.tastemade.com) maakt 100 live video’s per week. In Indonesië is alle TasteMade content Live video, in Brazilië ongeveer 50 procent en in de VS slechts 10 procent.

 #8 Douglas Rushkoff. Veel mensen vragen mij altijd welke mensen ze moeten volgen om een beetje op de hoogte te blijven van wat er speelt. Dat is een lastige vraag omdat het er zoveel zijn. Maar er zijn er een aantal die eigenlijk bij iedereen in een volglijst zou moeten zitten. Zo ook deze man. Douglas Rushkoff. Dus even wat aandacht voor dit fenomeen. En om dat te bewijzen even wat materiaal waar je kennis kunt maken met Douglas. Allereerst een podcast. Een gesprek van 55 minuten over Trump, economie en het terugbrengen van de macht aan de burgers.

Zijn blog. En in een uitzending van tegenlicht.

#9 Beyond Verbal. De voorspellingen zijn dat er in 2017 24,5 miljoen voice-first devices worden verkocht. Denk dan aan Amazon Alexa en Google Home. Het onderzoekbureau Gartner denkt dat in 2018 maar liefst 30% van onze interacties met apparaten wordt aangestuurd door voice. Dat vraagt dus om mogelijkheden om voice verder te onderzoeken. Watson van IBM is immers al in staat om onze teksten te analyseren dan ligt het voor de hand dat er ook al startups bezig zijn met voice analyse. En wat blijkt? Het is er! Beyond Verbal is een Israelisch bedrijf dat in staat is om onze voice te analyseren. Iets dat we dus kunnen gebruiken voor nadere analyse van onze klanten maar ook om marktonderzoek te doen. Het leuke is dat je op hun website ook zelf je eigen “voice” kunt onderzoeken.

#10 Memory. Afgelopen week verschenen er resultaten van o.a. Nederlands onderzoek naar de werking van ons geheugen. Niet de nieuwe braingames maar een oude techniek genaamd de methode of loci. Inderdaad, het aan een bepaalde locatie koppelen van informatie zodat die later beter kunt onthouden bijvoorbeeld in een presentatie en dan een keer zonder powerpoint. Hier vind je een verhaal over dit onderzoek en hier een “how to” uitleg over de werking van loci.

Tot zover. Tot volgende week.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s