Nieuws van de Week. 9 April 2017.

Raketten en gifgas. Stockholm en Egypte. 22 graden en een marathon. Amsterdam video hoofdstad met wereldberoemde YouTube helden. En het allerergste is dat het geen fake nieuws is. Dan maar weer snel door met het meest interessante nieuws van de afgelopen week in de Van Alles over Van Alles week update!

#1 Speak Easy. Tijd voor onderzoek. We hebben er twee deze week. En beide zijn ze nogal belangrijk. De eerst gaat over het onderwerp “Voice”. Mindshare en JWT hebben samen een onderzoek gedaan naar de impact, de mogelijkheden en de gevolgen voor ons vakgebied van “voice” als commando device. Wat ze signaleren in de ontwikkelingen van het bedienen van (computer) apparatuur is dat de afstand steeds kleiner en natuurlijker wordt. Eerst was er de “muis”, toen de vingers en nu wordt alles nog makkelijker met de stem als device. Het voelt eigenlijk wel heel natuurlijk. De groei van Siri, Cortana, Google Assistent, Amazon Echo en al die andere devices laten dit nu al zien. Kortom hoogste tijd voor dit mooie onderzoek!

#2 It’s Lit. Generation Z. Het tweede onderzoek van deze week. Een door Google geïnitieerd onderzoek dat inzoomt op wat de generatie van 13 t/m 17-jarigen “cool” vinden. Het geeft een mooi beeld en inzichten van gedragingen en coole merken. Helaas is het onderzoek uit de US maar ik denk dat we er zeker wat van kunnen opsteken. Over hoe engaged en ambitieus deze groep is. En dat ze denken dat ze van deze wereld een betere wereld kunnen maken! Klopt overigens met de bevindingen die we vorige week zagen met uitslagen van de verkiezingen. Met dank aan @berberh.

#3 Marketing Grader. Marketing Grader is een mooie tool van Hubspot om snel inzicht te krijgen in de belangrijkste aspecten van je website. Maar naast deze tool is het ook een award-winning webinar. Woensdag 12 april as in 16.00 uur Nederlandse tijd is er weer een gratis webinar over SEO. Twee experts behandelen de rol van conversie, SEO en content. En dat alles lekker helemaal gratis. Dus wil je dat volgen snel even hier inschrijven.

#4 Zest. Helaas alleen voor Google Chrome gebruikers maar wel een mooie tool. Zest is een nieuw tabje voor je Google browser en geeft je de mogelijkheid om interessante artikelen over marketing en communicatie te vinden die handpicked (gecureerd) zijn door de community.

#5 Spark. In een wereld waarin visuals en video steeds belangrijker worden zien we gelukkig ook steeds meer tools die het voor ons mogelijk maken om heel eenvoudig verhalen te produceren in beeld of video. Adobe Spark is er zo een. Social graphics (beeld en tekst) web stories of animated video’s zijn nu eenvoudig te maken. Zelfs onderweg via een handige app.. De site bevat overigens ook nog eens veel voorbeelden voor inspiratie. Kijk bijvoorbeeld eens naar dit geweldige voorbeeld van een web storie. Dan wordt content echt wel heel erg leuk. En quess what…het is nog gratis ook. Dus niet langer getreuzeld naar snel aan de slag met dit handige tooltje.

#6 Pixabay. En daar is er weer een. Zo’n handige site met gratis foto’s, vectoren en illustraties. Je mag ze gebruiken, aanpassen, verspreiden en zelfs in commerciële toepassingen plaatsen. Dat laatste maakt het natuurlijk wel interessant voor ons. En natuurlijk heel erg handig voor presentaties.

#7 iMMovator. Dinsdag 4 april jl.  was Beeld en Geluid in Hilversum de plek voor een Cross Media Café bijeenkomst over online video en commercie. Er zaten weer een aantal interessante presentaties tussen en deze zijn inmiddels weer online beschikbaar. De volgende presentaties kun je vinden op de Vimeo website van iMMovator:

Kasimir Landheer en Daniel Hendrikse bezochten SXSW en presenteren de meest innovatieve video toepassingen die ze daar tegenkwamen.

Jonas de Cooman over het verkopen vanuit de video stream. Ronald Wassenaar over Inpage video. Joyce Borghardt presenteert een ”virtual product placement” case. Jelle Kolleman presenteert e-commerce mogelijkheden van verticale video.

Oskar Bolhuis vertelt over de inzet van interactieve video. Mohamed Jahouh laat zien hoe je YouTube als marketingtool kunt gebruiken in Google.

Laurence Janssen laat aan de hand van een case zien hoe influencers kunnen zorgen voor conversie, en welke data daartoe gedeeld moeten worden tussen adverteerder en MCN.

#8 Fact Check. Google introduceert de Fact Check. In samenwerking met Jigsaw heeft Google gewerkt aan een methode om nieuws te kunnen checken. Doe maar eens een Google search op de volgende tekst “27 million people enslaved”. Dan zie je in de resultaatpagina de tekst Factcheck staan. Het staat nog in de kinderschoenen maar het is wel een mooie ontwikkeling. Het persbericht over de factchecker.

#9 Alcamy. Learn Anything. Anytime. Anywhere. For free. Alcamy is een “open platform for self-learners and teachers”. Curating the content of the web for learning. Net geintroduceerd in een “beta” (test) vorm maar niet minder interessant omdat ze een aantal onderwerpen op het programma hebben staan die ons allemaal zullen bezighouden. Chatbot, Machine Learning en de Blockchain zijn onderwerpen/studies die nu beschikbaar zijn. Je kunt ze gratis volgen maar er ook zelf aan bijdragen. De ultieme kracht van het web dus.

#10 S.Town. Ik ben een believer van de Podcast. Wat mij betreft een ondergewaardeerd middel dat nog lang niet de waardering krijgt die het verdiend. De podcast serie “Serial”, die in 2014 draaide in Amerika, was de eerste die liet zien dat podcasts wel degelijk succesvol kunnen zijn. Inmiddels is het totaal aantal downloads van deze podcasts opgelopen tot 267 miljoen!!!.

Maar goed nieuws. Er is weer een nieuwe podcast verschenen van de makers van Serial. Onder de naam S.Town zijn er weer een aantal mooie afleveringen. In de eerste week zijn er 16 miljoen downloads geteld en 1,8 miljoen subscribers. Stunning want dit is nog nooi eerder gebeurd volgens de podcastkenner Mr. Quah. Lees hier het verhaal over deze podcast. En hier de link naar de S.Town podcast.

Tot zover. Tot volgende week.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s