Nieuws van de Week. 27 Mei 2017

Hemelvaart als voorportaal voor de zomer. Formeren is best ingewikkeld. Burgemeesters duiken onder. Finales leren verliezen. En dan gaan we vandaag ook nog voor het eerst dit jaar over de 30 graden grens heen. Dat is allemaal veel belangrijker dan verhaaltjes over het vak. Dus lekker wachten tot vanavond voor het echte nieuws van de afgelopen week in de Van Alles over Van Alles week update!

 #1 Rutger Bregman.  De ereplaats. De nummer 1 van deze week kan niemand anders zijn dan Rutger Bregman. Zijn optreden op TED global staat sinds deze week online en is dus voor iedereen zichtbaar. Niet alleen is dat een prestatie op zichzelf maar het verhaal achter deze presentatie is dat ook. Een prachtig voobeeld van  “Thought leadership” oftewel op een nieuwe manier kijken naar een bestaand probleem. Dit bewijst eens te meer dat als je echt in iets gelooft dat het dan kan het ook om de hele wereld naar je te laten luisteren. Kijk naar, en geniet van, deze Nederlandse historicus op een van de grootste podia van de wereld.

 #2 AI playbook. Vorige week hebben we al even gekeken naar de impact van Artificial Intelligence op de maatschappij en werk met een presentatie van Andreessen en Horowitz. Deze kwam het bericht dat ze ook een playbook hebben ontwikkeld. Een playbook, voor zowel techneuten als voor business leaders, dat de belangrijkste onderdelen van Artificial Intelligence behandeld. Wat kan het doen? De historie. De terminologie, voorbeelden en toepassingen. Dus mocht je geïnteresseerd zijn dan is dit wel een mooi document.

#3 UnifyID. Een machine learning methode om met 99,999% zekerheid te weten wie iemand is op basis van zijn gedrag. Ze noemen dat Implicit Authentication. Implicit staat voor iets zeggen zonder het heel duidelijk te benoemen. Dus zij meten de manier waarop je loopt, zit, beweegt, toetsen aantikt op een toetsenbord, sensors in je smartphone enz. Het idee is dan ook dat je door helemaal jezelf je zelf te zijn uniek bent en daarmee je ID vormgeeft. Wat zou dit kunnen doen voor security en veiligheid. Interessante ontwikkeling. Kijk maar naar de video op de site.

#4 Essentie van het Communicatievak. Het ANP heeft samen met bureau Kantar (TNS) een serie white-papers gemaakt over het communicatievak. In deze serie is deze week deel 3 verschenen met de titel “Het communicatievak in 2025’. In de summary is o.a. dit te lezen: Data en machine learning vormen in 2025 een vast en belangrijk onderdeel van communicatie. Persoonlijke en relevante communicatie wordt nóg belangrijker, en wordt ondersteund door de mogelijkheden van de vele digitale communicatievormen. Grote communicatieafdelingen zijn verdwenen, want externe communicatie komt voor een groot deel te liggen bij stakeholders en werknemers. Aan de communicatieafdeling de taak om hen aan en bij te sturen. Kortom, het is allemaal geen rocket science en volgens mij zijn we al redelijk aangekomen in 2025 als ik dit rapport lees. Maar mocht je toch geïnteresseerd zijn dan is hier een handige link.

#5 Pinterest Lens. Dit is echt wel een tool die een amazing ontwikkeling doormaakt. Deze week heeft de technologie een update gekregen zodat je een foto (lens) kunt maken van een gerecht en meteen de recepten te zien krijgt. Maar Pinterest Lens kan met behulp van AI veel meer. Kijk maar eens naar deze site en je zal verbaasd zijn over de vele mogelijkheden en de makkelijke interface waarmee je deze resultaten kunt gebruiken.

 #6 Google Lens. Later dit jaar staat er weer een interessante introductie op ons te wachten. Google lens. Het heeft veel weg van de hierboven beschreven Pinterest Lens maar dan met de mogelijkheden van Google. Dus stel je voor, je ziet een mooie bloem en je wil weten welke bloem dat is. Open Google lens en binnen enkele seconden weet je welke bloem het is. Wil je connectie op een lokaal wifi netwerk, scan met Google lens even de code en je bent aangesloten. Dus daar waar we vroeger allemaal QR codes op moesten plakken hoef je nu alleen maar Google Lens open te zetten. Voor info en video kijk maar hier.

#7 Nieuwe creatieven. Je zag het al een tijdje aankomen maar nu haalt het ook de pers. De gang van de adverteerder naar de influencer. Steeds vaker zoeken de adverteerders contact met influencers om rechtstreeks (buiten het bureau om) bereik bij de volgers van deze influencers te kopen. Een artikel in Digiday UK hanteert zelfs de heading “Brands are using influencers like ad agencies”. Je zou bijna denken dat influencers ook verstand hebben van (marketing)communicatie….

#8 Data Gif. Wil je presentatie even opleuken met mooie GIF-jes dan kan je vanaf nu gebruik maken van deze topics gemaakt voor journalisten.

#9 Nike on Demand. Een mooie test van Nike in samenwerking met het Engelse Bureau R/GA. Het gebruiken van WhatsApp voor een 1:1 begeleiding om je persoonlijke doelstelling te behalen. Inmiddels heeft de campagne een Grand Prix gewonnen op de Eurobest in creatief gebruik van data. Gedurende een periode van 6 weken heeft Nike on Demand 240 atleten ondersteund in het bereiken van hun persoonlijke doelstelling. Daarvoor waren 22.000 persoonlijke berichten nodig tussen trainers, pacers, coaches, reminders en privélessen. Wat kan communicatie dan een mooi vak zijn toch. Dat kan en mag je niet overlaten aan influencers!

#10 Jamboard. Vergaderen in de cloud, met medewerkers op afstand en slim gebruik maken van allerhande tools? Dan is er nu Google Jamboard. We hebben het al Jamboard al eerder besproken maar deze nieuwe versie is wel weer het bekijken waard. Voor een simpele 5K heb je er ook een op jouw kantoor staan en daarmee laat je niet alleen zien hoe innovatief je bent…

#11 Unieke kans. De SRM Masterclass Branding & Positionering is op zoek naar een zgn. Live Case op vrijdag 23 en zaterdag 24 juni. Aan deze Masterclass doen 32 marketingcommunicatie/branding professionals mee. Zij zullen in groepen van 4 aan jouw branding/positioneringsuitdaging werken, onder begeleiding van Guy van Liemt en Gert Koot. Wie heeft er een leuke case voor een bestaand merk, een nieuw merk, een merkextensie, etc. In ruil voor tijd krijg je dus 8 verschillende presentaties met adviezen en oplossingen voor jouw branding / positioneringsvraagstuk. Mail mij op gert@branded-entertainment.nl of Guy van Liemt op guy@vanliemt.nl

Tot zover. Tot volgende week.

Advertisements

2 thoughts on “Nieuws van de Week. 27 Mei 2017

  1. Hai Gert!

    Mochten jullie nog een plek hebben voor de cases… ik doe momenteel een project bij Youbedo .

    Youbedo verkoopt boeken online, en van de opbrengst gaat 10% naar het goede doel.

    Zij zitten met een groot brandings vraagstuk momenteel, en staan aan de vooravond van een “grande redesign” van de website.

    Laat maar horen!

    Ayla

    1. Hoi Ayla,

      Dank voor je reactie. Wat een mooi project is Youbedo. En gek genoeg had ik er nog nooit van gehoord. Voor de case van eind juni hebben we inmiddels een opdrachtgever gevonden maar we hebben vaker mooie merken nodig. Dus als jij het goed vindt dan trek ik de volgende keer even aan de mail als we weer op zoek zijn. Is dat een optie?

      Nogmaals dank voor je reactie en een mooie dag!

      Gert

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s