Nieuws van de Week. 4 juni 2017

Op een fiets zit tegenwoordig een onderkoning in een pak of een bovenkoning in een roze trui.  Hoopt May in juni de verkiezingen te winnen en heeft de moeder van Estavana gelukkig een naam voor het kind van haar dochter weten te bedenken. Een hele prestatie dus dan kan het niet anders dan dat het weer tijd is voor het echte nieuws van de afgelopen week in de Van Alles over Van Alles week update!

 #1 Mary Meeker. deze dame is een echt icoon. Het belangrijkste slidedeck van het jaar is altijd afkomstig van haar. Dan presenteert zij de belangrijkste ontwikkelingen en trends rondom het internet. Anno 2017 is de reikwijdte al lang niet meer het internet en bespreekt ze een veel bredere scope. Dus voor de liefhebber 355 slides met van alles en nog wat. Op deze site kan je de slides inzien maar staat er ook een video online waarin Mary Meeker zelf de belangrijkste findings presenteert. Hier vast een van de vele conclusies: “Voice is beginning to replace typing in online queries. Twenty percent of mobile queries were made via voice in 2016, while accuracy is now about 95 percent”.

#2 Blockchain. Daar is ie weer. De Blockchain. Er zijn bakken met content die allemaal een invalshoek van de Blockchain belichten. Maar soms komt er een documentaire langs die van kenners de titel “Must see” meekrijgt. En dit is er weer zo een. Ruim een half uur lang mooie insights over De Blockchain. Economist en filmmaker Manuel Stagars maakte een documentaire die de Blockchain portretteert middels interviews met software developers, cryptologists, researchers, auteurs, politici en futurists uit de United States, Canada, Zwitserland, de UK en Australia. Hoe kunnen landen hun voordeel doen met de Blockchain en zal de Blockchain de samenleving veranderen?

#3 Adobe Scan. Whooww. Deze is mooi. Een nieuw product van Adobe. Je neemt met een smartphone een foto (scan) van een document, je loopt naar je laptop (of je blijft op je smartphone als je dat makkelijker vindt), je opent de pdf en vervolgens kan je in de pdf correcties aanbrengen. Ook in de tekst!!! En weet je wat…nog een gratis tool ook.

#4 Immovator. Deze club hebben we weleens vaker besproken maar er is weer een update van de laatste bijeenkomst. Deze had als thema “nieuwe interfaces voor media, en hoe de toekomst van mediagebruik eruit zou kunnen zien”. Op de pagina achter de link vindt je dan ook alle presentaties terug van die middag en indien gewenst ook de slides van de sprekers. Verhalen van N=5 over de pinpas voor daklozen (mooi idee), een conversational chat voor Bol.com van Buyerminds, Mediamonks over hoe een museum in Singapore wordt omgetoverd in een virtueel regenwoud, de branding van Ziggo op alle kanalen en middelen en de chatbot van Eva Jinek die interessant is als Eva niet op TV is. Hier staan alle mooie verhalen en video’s.

#5 Persona’s. Doelgroepen zijn vaak te breed omschreven en te weinig specifiek. Dan is het lastig om voor creatieven, designers en anderen die we aan de slag zetten om goed, mooi en relevant werk te maken. Dus hebben we binnen het vakgebied een mooie oplossing bedacht: Persona’s. Maar in veel gevallen (zeker als ik in een notitie, scriptie of briefing de verhalen lees) van een persona komen ze vaak niet verder dan een snel in elkaar gedraaide virtuele man of vrouw die vaak ook nog beantwoord aan de ultieme (niet bestaande) situatie. Dus blijft de vraag staan, hoe maak je dan een goede persona? Hoe kom je tot een persona en hoe beschrijf je die dan? Zie daar. Tijd voor een mooie post die je daarbij optimaal kan helpen. Vol voorbeelden en templates!

#6 Persoonlijk. Een van de grootste bewegingen van de laatste tijd, laten we het woord trend maar eens overslaan, is de groei van persoonlijke berichten. Geen één voor iedereen boodschap maar één voor weinig. Bij voorkeur echt persoonlijk. De Amerikaanse site Rewardstream heeft 45 voorbeelden bij elkaar gebracht en ingedeeld naar de hoofdgroepen: identity based, email based, activity based, video, landing page, e-commerce en mobile. Veel inspiratie dus!

#7 The last mile. Google is op de hoogte van ons online surf gedrag. Op basis daarvan zijn we in staat om een mooie customer journey op te stellen en dan weten bij benadering wanneer en op welk device mensen gaan zoeken en wat de vervolgstappen zijn. Daarmee is zeker een gedeelte van alle customer journey inzichtelijk te maken. Behalve als we offline gaan en gewoon onze aankoop doen in een brick en mortar winkel zonder daarbij ons emailadres door te geven. Maar ook dat is nu voorbij met de aankoop van creditcard data door Google. In veel gevallen kunnen ze dus nu het laatste stukje van de customer journey puzzel sluiten.

#8 Future of Marketing. Tijdens Google Marketing Next zijn er weer een paar interessante feiten omhoog gekomen. Dus hebben we er hier even een paar op een rijtje gezet die mogelijk interessant voor je zijn. De vier belangrijkste take-away’s van het event.

Een nieuwe service van Google bieden ze aan via Twitter. Als je in de tweet naar @ThinkwithGoogle de hashtag #ShowMeData gebruikt krijg je onmiddellijk een response met de data die Google heeft. En wil je nog stukjes terugkijken van het even dan kan dat hier.

#9 Skype. We kennen allemaal nog de ervaring van “gratis” beeldbellen met de andere kant van de wereld. De oplossing was toen Skype. Maar door de enorme ontwikkeling en groei van video opties is Skype een beetje van het toneel verdwenen. Dus hoogste tijd voor een comeback. En wat voor een! Noem het een metamorfose. Want met de nieuwe Skype heeft de volgende functies: chat, share, find en (dat ook nog) call. Het heeft iets weg van kruising van Snapchat, Facebook Messenger, WhatsApp en Instagram. Maar helaas werken deze toepassingen alleen maar echt optimaal als je vrienden er ook zijn. De vraag is of die inmiddels niet zijn vertrokken naar andere platforms. Maar deze uitvoering is wel een klein bezoekje waard.

#10 Covfefe. Leuk om dan weer de beauty van het internet te zien als Trump de een onduidelijk woord de wereld inslingert via twitter. Dan is er meteen een wikipedia pagina en is het nu al verkrijgbaar in de vorm van een koffiebeker. Dat is nog eens een realtime actie!

Tot zover. Tot volgende week.

Advertisements

One thought on “Nieuws van de Week. 4 juni 2017

  1. wat een toffe nieuwsbrief!

    minimaal de helft van de links gebookmarked & geevernote

    groet! Ayla

    2017-06-04 11:11 GMT+03:00 Branded Entertainment :

    > gertkoot posted: “Op een fiets zit tegenwoordig een onderkoning in een pak > of een bovenkoning in een roze trui. Hoopt May in juni de verkiezingen te > winnen en heeft de moeder van Estavana gelukkig een naam voor het kind van > haar dochter weten te bedenken. Een hele prestat” >

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s