Nieuws van de Week. 10 Juni 2017.

Mayit of Maynot. That’s the question. Maar met een beetje DUB schuimt de boel weer als vanouds. Dus kan Guus vrolijk verder zingen en is de onderkoning nog steeds informeel bezig. Klinkt allemaal een beetje als “net niet” en dan kan het niet anders dan dat het weer tijd is voor het echte nieuws van de afgelopen week in de Van Alles over Van Alles week update!

#1 Volvo. Sometimes the moments that never happen, matter the most.
Wat een mooie regel en wat een prachtige commercial.

#2 Spiderweb. Een mooi verhaal in relatie tot de werking van het brein. In een wereld waarin Artificial Intelligence en Machine Learning een steeds grotere rol gaan spelen ontstaat de vraag over de mogelijke effecten hiervan op ons eigen brein. Steeds meer filosofen bewegen nu in de richting van wat zij noemen de extended mind thesis. Of zoals Jason Silva het zo mooi beschrijft “the mind is not limited tot the brain”. Daarom is het verhaal van het spinnenweb ook zo mooi. Onderzoekers hebben aangetoond dat het spinnenweb eigenlijk een verlengstuk is van het cognitieve vermogen van de spin. Met die kennis is het mogelijk om opeens anders te kijken naar de wereld van extended knowledge in de vorm van extra “mind”.

#3 Hayo. We zijn inmiddels op de hoogte van het gebruiken van voice (stem) om apparaten en/of bots aan te sturen middels commando’s. Maar nu is er weer een nieuwe variant op de markt. Hayo. Geen stem dit keer maar je hand (virtual remote control) in de ruimte met als gevolg dat de tv aan gaat, de lampen gaan branden of de temperatuur wordt aangepast. Nu via voorintekening te bestellen via indiegogo (verkrijgbaar vanaf september 2017). Je kan dus nog de eerste zijn die deze technologie in huis heeft.   

#4 Visualisatie van data. Weer een nieuwe toepassing van Google met behulp van Artificial Intelligence. En deze is volgens mij best wel handig want het is een issue waar we steeds vaker mee te maken krijgen. Excel sheets vol met data. Wie kent dat niet? En hoe moet je dat dan analyseren? Let op, dat kan nu met deze tool van Google. Als je voor je data Google sheets gebruikt dan kan je op een heel eenvoudige wijze de data meteen omvormen tot een handige grafiek niet door een formule in te typen maar het gewoon te vragen in woorden.

#5 Albert. Artificial Intelligence meets Marketing. So…meet Albert. Een van de meest complete toepassingen die ik de laatste tijd gezien heb is Albert. Het eerste Artificial Intelligence platform voor de Enterprise. Simplifying Modern Marketing and Delivering Exponential Results. Wie wil dat nu niet :-). Albert is een platform dat met weinig menselijke manipulatie in staat is om campagnes uit te voeren voor alle kanalen (paid en owned) inclusief email, mobile, social, search and display. Daarnaast “leert” Albert continue om zijn rendement te verbeteren. Ziet er dus best indrukwekkend uit. Maar de vraag is natuurlijk of de resultaten die ze beloven ook daadwerkelijk kunnen worden waargemaakt. Neem maar eens een kijkje bij Albert.

#6 HomePod. En de lijst van fabrikanten is compleet. Naast Amazon, Google en Microsoft heeft nu ook Apple zich aangesloten in de markt voor voice devices. Met de introductie van HomePod staat er nu een speaker van Apple in de huiskamer die naast een zeer kwalitatief geluid ook de Siri functie kan activeren en dus opdrachten kan uitvoeren voor thuis of vragen kan beantwoorden. Hiermee kan de markt zich dus opmaken voor de next step oftewel het gebruik van de consument. Dit een de introductievideo van Apple.

De grote vraag is dan of deze toepassing of technologie dan ook succesvol gaat of kan worden. Eigenlijk is dat een vraag die voor meer toepassingen van kracht is. Benedict Evans, werkzaam als consultant bij een van de grootste venture capital organisaties, heeft daar deze week een zeer lezenswaardige blog over geschreven.

#7 Nutella. Weer een nieuwe toepassing van een algoritme. Het ontwikkelen van een verpakkingsdesign. Nutella is de eerste fabrikant die dat heeft gedaan. Samen met het reclamebureau heeft Nutella het algortime opdracht gegeven om verpakkingen te ontwerpen die een relatie hebben met het woord Hazelnoot spread. Dat heeft uiteindelijk geresulteerd in 7 miljoen verschillende verpakkingen.

#8 Icons en Votebox Een hele mooie verzameling icoontjes die je vrij (open source) kunt gebruiken.

Altijd handig voor een (interne) stemming of verkiezing. Met behulp van Votebox kunnen mensen anoniem en geverifieerd stemmen.

#9 Customer Journey. De klantenreis. Waar begint die? Wat is de stimulus? Wat is de volgende stap en wanneer komt hij/zij wellicht ergens in een winkeltje waar een prettige kassa staat te wachten? Of komen alle mensen die hebben aangegeven op het event te komen ook daadwerkelijk naar het event. Zomaar een paar issues waarbij we steeds meer inzicht krijgen in het daadwerkelijke gedrag van onze (potentiele) klanten.

Om dit gedrag te meten, te koppelen aan doelstellingen en op basis van deze doelstellingen te sturen heb je goede software nodig. Dus is er nu Autopilot. Een nieuwe tool die dit allemaal inzichtelijk kan maken. En ook nog eens 30 dagen op proef!

#10 Sherpa. Gebruik Instagram als travel guide. Helaas alleen voor de lezers die een Apple device hebben maar volgens de makers komt de Android app er snel aan. Travel door de ogen van andere travellers. Dat is wat Sherpa belooft. Dus ontdek de stad of een land door de ogen van gebruikers en niet van de officiële makers. De naam sherpa’s komt van de sherpa’s die bergklimmers helpen de grootste toppen te bereiken en hier helpen reizigers elkaar door de beelden die ze maken te delen met anderen.

Tot zover. Tot volgende week.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s