Nieuws van de Week. 10 Juli 2017

Als Mark Rutte gaat formeren op sneakers, het aantal brieven en kaarten dat consumenten en bedrijven verstuurden met 35 procent daalt (2011-2016) naar 2,9 miljard stuks en de vakantie voor een aantal van de lezers reeds is begonnen… dan kan het niet anders dan dat het weer tijd is voor het echte nieuws van de afgelopen week in de Van Alles over Van Alles week update!

 #1 Spotify. Een mooi dingetje van Spotify. Spotify Me. Als je inlogt op deze pagina dan zie je eerst wat jouw specifieke luistergedrag is aan de hand van de data die Spotify over jou heeft. Vervolgens is er een mogelijkheid om een speciale Spotify Me playlist te maken en te onderzoeken wat Spotify kan doen voor merken en organisaties. Als je even kijkt op deze pagina dan krijg je inzicht in het streaming en luister gedrag en behoeften van doelgroepen.

#2 Rise of the Machines. Een mooi verhaal uit The Guardian over de rol en mogelijkheden van wat we inmiddels noemen het Internet of Things. Of misschien wel het Internet of Everything. Het zou allemaal moeten leiden tot een voordeel voor iedereen. Maar wat is het voordeel dan? Waarom is het zo belangrijk. Lees dit verhaal en je hebt weer een paar mooie aanwijzingen. Je kunt het verhaal ook beluisteren als podcast. Scheelt weer lezen.

#3 Commercial Prikbord. Screenforce is de organisatie achter de commerciële (reclame) zendtijd op alle tv-stations in Nederland. Zij hebben nu een mooi en ook handig prikbord gemaakt met meer dan 300 tv-commercials en mooie video’s die gerubriceerd zijn naar verschillende onderwerpen zoals: belofte, goed doel, beïnvloeders, storytelling enz.  Dus mocht je ooit eens op zoek zijn naar een passende video of commercial (die je kunt gebruiken als voorbeeld) dan moet je vooral eens even hier kijken.

#4 Snapchat voor ouders. Er zijn nog steeds heel veel vakgenoten die geen idee hebben van hoe Snapchat nu precies werkt. En daarvoor is dan weer een handige gids in elkaar gezet. De clueless parents guide. Oftewel de hoogtepunten op een rijtje.

#5 My life is a Music Video. Zo vlak voor de zomer een mooie tip voor als er straks iets meer tijd is voor rust en muziek. 2/3 van de muziekluisteraars luistert niet naar de lyrics. Terwijl die vaak naast de noten de essentie van het nummer vormen. Marjolijn Winten heeft daar iets op gevonden en deze issue inmiddels tot haar levenswerk gemaakt. Via haar blog neemt ze de bezoeker mee in de wereld van de lyrics. Van tearjerkers tot Disney en van de vraag waar de muziek van Ed Sheeran over gaat tot de ultieme shameless summersong.

#6 Artpip. Iedere dag een mooi kunstwerk op je scherm? En dat nog gratis ook. Ga dan snel naar Artpip.

#7 Changing Companies Culture. Een mooi verhaal in de Harvard Business Review. Het veranderen van een cultuur binnen een organisatie is volgens de schrijvers van dit verhaal niet een top-down beslissing maar een beweging. Of, in andere woorden, een “movement”.  “We believe that the most significant change often comes through social movements, and that despite the differences between private enterprises and society, leaders can learn from how these initiators engage and mobilize the masses to institutionalize new societal norms”. Mooie inzichten gekoppeld aan een mooi voorbeeld.

#8 Blockchain. Naast Snapchat ook weer zo’n fenomeen waar iedereen het de laatste tijd weer over heeft. Beleggen in Bitcoin of toch in Ethereum? Dus weer tijd voor een mooie en handige update/gids. In slechts 3500 woorden ben je weer helemaal op de hoogte.

En voor de liefhebbers is hier nog een mooie directory met alles wat je zou willen vinden over cryptocurrency.

En dan speciaal voor de vakantie nog een zogenaamde “longread” over cryptocurrency en waarom het van belang is.

#9 Mediapark Jaar Congres. (MJC). Nog eentje voor de vakantie. Donderdag 29 jl werd in Hilversum het Mediapark Jaar Congres gehouden. Een keur van nationale en internationale sprekers verschenen op het toneel of spraken in deelsessie. Op deze site vind je een totaalplaatje van alle onderdelen en verhalen. In woord en/of beeld. Dus in video. Met een bijdrage van o.a. Bas de VOS (GfK) met de laatste cijfers van bezit van media devices. Deborah Acosta van de New York Times, Arjen Lubach en tal van andere zeer interessante zaken. Teveel voor nu maar handig voor de vakantie.

#10 Robot nieuws. Google investeert en test in de UK de productie van lokaal nieuws dat gemaakt wordt door een robot. “Skilled human journalists will still be vital in the process, but Radar allows us to harness artificial intelligence to scale up to a volume of local stories that would be impossible to provide manually.”

Tot zover. Tot volgende week.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s