Nieuws van de Week. 6 Oktober 2017.

“Er is een Amsterdammer doodgegaan”. Dat is wat mij even heel erg raakt vandaag als inwoner van deze stad. Zaterdagavond kunnen we gelukkig nog een keer kijken naar de uitzending van Zomergasten. En mocht je nog tijd over hebben dit weekend dan is er weer het nieuws van de afgelopen week in de Van Alles over Van Alles week update!

 #1 Snapchat Art. Deze week wel wee keer aandacht voor Art. En we beginnen met een hele mooie toepassing van Art door Snapchat. Dat lanceerde deze week een nieuwe feature namelijk de introductie van een augmented reality platform. Dit platform geeft mensen de mogelijkheid om een specifiek kunstwerk vast te pinnen aan een locatie zodat andere mensen het ook kunnen zien. Dat zorgt voor verbluffende resultaten. Een soort van Pokemon Go maar dan met Kunst. Hier het achterliggende verhaal van Jeff Koons, een veelbesproken artiest.

#2 Amper Music. Altijd al zelf de muziek willen maken voor je YouTube video’s? Dat moet herkenbaar zijn voor velen. Maar omdat het een ver van je bed optie is hebben we daar waarschijnlijk nooit over nagedacht. Maar let op. Met de komst van Artificial Intelligence is er steeds meer mogelijk. Zo ook muziek maken. Met Amper maak je je eigen muziek waarbij je gebruik maakt van ai. Hoe leuk is dat?

#3 Google Pixel Buds. We zijn deze week weer een stapje verder gekomen in de relevante toepassing van technologie. De Google Pixel Buds. Deze earbuds kunnen niet alleen gebruikt worden om Google Assistent te raadplegen of het volume van je muziek hard of zacht te zetten maar ook om in real time Google translate te gebruiken in 40 verschillende talen. Real time spreken met iemand in een andere taal. Hier is de video

#4 Ventusky. Buienradar nieuwe stijl. Als je dacht dat buienalarm de perfecte vervanging is van buienrader dan moet je even naar deze site kijken. In kleuren kan je kiezen voor neerslag, temperatuur, windsnelheid, onweersbuien, sneeuwval. En dat niet alleen in Nederland maar gewoon de hele wereld. Live! (tip: De Bicker)

#5 Amazon. In het FD van 23 september jl staat een interview met Peter Hinssen. ‘Je moet niet bang zijn voor start-ups,’ zegt de Belgische technoloog, ondernemer en bestsellerauteur ‘maar voor Amazon, Google en Facebook’. Deze week werd er een artikel geplaatst in Pitchbook over “Bezos is coming”. De macht en de kracht van Amazon. De auteur brengt in kaart welke marktsegmenten zich druk zouden moeten gaan maken over de macht en de kracht van het Amazon platform. Als je dit ziet en leest begrijp je de opmerking van Peter Hinssen ook wat beter. (tip: A. van Rossum)

#6 Frilly. Zelf je kleding ontwerpen? Dat kan nu bij Frilly. De oprichters van Frilly kwamen (zoals velen) tot de ontdekking dat als je kleding koopt er altijd wel een dingetje niet helemaal klopt. Vaak een reden om af te zien van de aankoop. Wat nu, dachten zij, als je zelf alles kunt bepalen. Dus je maakt zelf een keuze in het materiaal, de stof, de kleur en de buttons en knopen. Dus ga maar eens kijken bij Frilly en druk vooral op de Customize the Look button!

#7 Ella. Het Rode Kruis in Singapore doet momenteel een test met Ella. Ella is een Facebook Messenger bot. Deze chatbot werkt samen met het ouder care programma en checkt iedere morgen hoe het met de oudere is. Als er als antwoord “niet goed” volgt dan gaat er onmiddellijk een bericht naar het Ouderencare programma om er een follow-up aan te geven. Daarnaast kan Ella persoonlijke reminders sturen over medicijngebruik en andere thuiszorg taken. Het is zoals ze zelf ook al zeggen geen oplossing maar wel weer een mooie (en relevante) toepassing.

#8 Art in the Age of Instagram. Een prachtig verhaal over Art in het Instagram tijdperk. Wat mij betreft een echte eye-opener. Het begon een jaar geleden in New York met de opening van het Ice cream museum. Grote ruimten met kleur op de muur en ingrediënten van ijsje (cones en hagelslag) op de grond. Nu anderhalf jaar en drie steden later zijn de toegangsprijzen verhoogd van $ 18 naar $ 38 en is het Ice cream museum in San Francisco voor een periode van 6 maanden uitverkocht in 90 minuten. Kortom een mooi voorbeeld van inspelen op de behoefte aan onderscheidend beeldmateriaal en de koppeling aan Kunst. De vraag is natuurlijk wel of het dan ook echt Kunst is? Naast het Ice cream museum ook nog mooie andere voorbeelden.

#9 82 Content Marketing Tools. Tijd voor weer een mooie lijst met content marketingtools. En dan meteen gewoon 82! Tools die allemaal gebruikt kunnen worden voor het maken van een content(marketing)plan. Van content discovery tot ideegeneratie, van grafische-tot beeldtools, relatie- en influencer marketingtools tot content optimalisatie tools. Genoeg voor een heel weekend ontdekken.

#10 Planable. Social Media vraagt om samenwerking. Vaak werk je met meerdere mensen op verschillende afdelingen samen om de beste feedback te kunnen geven en om de beste verhalen te kunnen plaatsen. En als je een bureau bent dan is het vaak ook nog handig om contact te hebben met de opdrachtgever. Hoe kan je dat proces makkelijker laten verlopen? Het antwoord op deze vraag is er in de vorm van Planable. Een gratis tool voor samenwerking en goedkeuring van Social Media Posts.

Tot zover. Tot volgende week

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s