Nieuws van de Week. 5 november 2017.

Jozias naar Amsterdam. Kevin niet naar het ING BusinessBoost Live. Veel agenten kunnen nog steeds niet op YouTube maar Bits of Freedom weet veel Nederlanders aan het schrikken te krijgen met een nepbrief van de Rijksveiligheidsdienst. Dus als je wil weten wat wel waar is moet je maar snel overschakelen naar de wekelijkse update met voldoende nieuws van de afgelopen week in de Van Alles over Van Alles week update!

 #1 Blockchain. In 3500 woorden de ultieme Blockchain guide. Steeds meer mensen beginnen langzaam te begrijpen dat de Blockchain toch belangrijker is dan je dacht. Waarschijnlijk omdat je er steeds meer mensen over hoort praten of dat er steeds meer toepassingen komen die over andere zaken gaan dan geld.  In de vorm van een (bijna) stripverhaal gaat het je voor eens en altijd duidelijk worden.

#2 Data visualisatie. In een wereld van steeds meer data zijn er niet altijd algoritmen die deze data inzichtelijk kunnen maken. Soms, geloof het of niet, moeten mensen dat zelf doen. Je kent het wel. Tijdens een presentatie willen we heel graag de standaard grafieken vervangen door meer opvallende en creatieve vertalingen van cijfers. Maar de mogelijkheden binnen Excel zijn behoorlijk beperkt. Dus is dit wel leuk om met jullie te delen. 154 verschillende manieren om data (woorden en getallen) op een andere manier te presenteren. Klik op een grafiek en dan zie je meteen een aantal verschillende toepassingen hiervan.

En voor de liefhebber zijn hier nog 15 gratis tools voor data visualisatie.

#3 The web started dying in 2014. Er zijn van die verhalen die het van het begin tot het einde waard zijn om helemaal gelezen te worden. Dit is daar een voorbeeld van. André Staltz maakt een mooie analyse van het internet. De vrijheid waarmee het 25 jaar geleden ontstond, de opkomst van de grote jongens en een mooi beeld van de huidige situatie. Iets waar je overigens niet zo heel vrolijk van gaat worden. De toekomst is volgens André helaas ook niet zo vrolijk. De drie grote partijen (Google, Facebook en Amazon) dekken allemaal een segment af, dat eigenlijk alleen maar kon groeien en ontstaan door het internet, maar met dit nieuwe bestaan maakt het datzelfde internet ook weer overbodig. Kortom, dit verhaal krijgt het predicaat “Must read” mee.

#4 Gorilla Amazon. Amazon wordt ondanks zijn onvoorstelbare omvang en onverzadigbare vreetlust nog steeds bemind door beleggers én klanten. Amazon, aanbieder van 400 miljoen producten. Van de Amerikanen in de leeftijd van 18 tot 29 begint 62% zijn koopzoektocht op Amazon. Dus niet op Google. AWS (de clouddienst van Amazon) heeft meer dan 1 miljoen klanten. Volkswagen was het bedrijf met de hoogste R&D-uitgaven. Nu is dat Amazon, met $4,8 miljard in het eerste kwartaal van 2017.

Ondanks of dankzij dit alles is Amazon geliefder dan Apple, of Facebook.  Lees hier het verhaal van Adventur.es die een mooie analyse hebben gemaakt van Amazon. (Bron: De Bicker).

#5 Font. Een font is een lettertype. Iedereen heeft wel een voorkeur voor een eigen en speciaal lettertype. Soms zie je dan opeens een font dat bijzonder of onderscheidend is. Of gewoon heel erg mooi. Vaak in alle eenvoud. Maar welk font is dat dan? En gelukkig is ook daar weer een oplossing voor. Een shazam voor fonts. Gewoon met de camera van je mobiel kan je het lettertype scannen en zie je meteen welk font het is. Handig!

#6 Draftsend. Weer zo’n handig idee. Een presentatie maken met behulp van beeld en audio die je naar mensen kunt sturen. Dat scheelt dan mooi weer een afspraak en toch kan je gebruik maken van de gecombineerde kracht van beeld en geluid. Wanneer je even de tijd wil hebben om een onderwerp op de kaart te zetten of niet de tijd hebt om het persoonlijk te doen dan is Draftsend een heel mooi alternatief. Kijk vooral ook even naar de voorbeelden op de site.

#7 Peter Hinssen en Steven van Belleghem. Samen organiseren deze twee mannen inspiratiereizen naar Silicon Valley en China. Beide zijn het ook auteurs. En beide mannen hebben net een nieuw boek uit met bijna dezelfde titel. Peter Hinssen schrijft over ‘The day after tomorrow‘ en Steven van Belleghem over de ‘Customers the day after tomorrow’. Tijdens de SRM Masterclass is er al veel over beide boeken gezegd maar gelukkig is er nu ook een video-interview met beide mannen. Kan je vast even kennismaken met hun gedachtegoed. (via Marco Derksen).

#8 Zeynep Tufekci. Zeynep Tufekci is een Techno-sociologist. In haar TED talk die ze heeft gehouden op 17 september 2017 gaat ze in op het feit dat wij volgens haar aan het bouwen zijn aan door artificial intellegence gedragen samenleving die zal leiden tot een dystopia. Dystopie is een samenleving met louter akelige kenmerken waarin men beslist niet zou willen leven. Een dystopie is daarmee het tegenovergestelde van een utopie die juist een bijzonder aangename samenleving voorstelt. Zoals hierboven ook beschreven in het artikel van André Staltz zijn de grote drie ook hier medeverantwoordelijk voor. Niet alleen gelet op de commercie maar ook als we kijken naar de politieke kant van het verhaal. Een mooi verhaal om toch weer een verdieping te krijgen omtrent de huidige status.

#9 Het eerste marketinglijstje van 2017. Het is er bijna al weer tijd voor. De lijstjes. Hier een eerste overzicht van Brandwatch. Mooi lijstje over content, facebook, video, shares, links en timing.

#10 Satya Nadella. Hij is sinds februari 2014 de successor van Steve Balmer die weer de successor was Bill Gates. Precies de nieuwe baas van Microsoft. In alle stilte, zou je kunnen zeggen, is deze man bezig om Microsoft om te vormen van een elleboogbedrijf naar een organisatie met een nieuwe cultuur.  Iets dat al direct zichtbaar is als je kijkt naar de nieuwe missie van Microsoft. Van: “A PC on every desk and in every home, running Microsoft software” naar: “To empower every person and every organization on the planet to achieve more”.

Lees hier het mooie verhaal van zijn reis van de afgelopen drie jaar.

Tot zover. Tot volgende week

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s